torsdag 31 mars 2011

Gallsten..

I natt vaknade jag klockan halv tre av en fruktansvärd smärta på högra sidan av magen och ryggen, som strålade ut i högra skuldran och axeln. Förstod på en gång att det var levern eller gallan som inte mådde bra. Illamående och väldigt smärtpåverkad lyckades jag stappla mig in i badrummet. Jag var kritvit i ansiktet och svettades så det nästan rann i pannan på mig. Sen blev jag yr och förstod att jag antagligen höll på och svimma. Så jag räddade situationen genom att lägga mig självmant på hallgolvet utanför min toalett. Och där blev jag liggandes sen.. I en och en halv timme.. Jag hade så fruktansvärt, fruktansvärt ont!! Har nog aldrig haft så ont nånstans. Jag bor ju inneboende nu och ville inte väcka de jag bor hos. Men jag lyckades hasa mej en liten bit fram till dörren till hon som äger lägenhetens sovrum. I fall jag skulle dö på riktigt och behöva väcka henne.. Typiskt nog så kom sonen (19 år) upp och skulle på toa. Så han blev nog lite rädd (inte så konstigt..) när jag låg där på hallgolvet, han pratade lite med mig vilket jag inte riktigt kommer ihåg nu. Jag tror inte att han fick kontakt med mej först heller.. Mycket får man vara med om alltså.. Jag hade i alla fall sagt att jag hade ont och inte ville gå till sängen;P Men han sa åt mig att säga till om jag ville nåt, och så lät han mig som tur var ligga där. Och om nån undrar varför jag var så dum att jag bara låg där utan att åka in till sjukhus , så beror det på att jag hatar akuten och sjukhus i allmänhet. Man får bara vänta och oftast får man ingen vidare hjälp heller. Så jag tänkte att, fast jag hade ondare än nånsin, att nån/några timmar ger jag det, för det kan ju gå över. Och efter en och en halv timme så gav det sig lite så jag kunde sätta mig upp. Och efter ytterligare en kvart så kunde jag gå till mitt rum och lägga mig. Och som tur var så somnade jag och sov sen till morgonen då klockan ringde. Idag har det känts lite ömt och så, särskilt när jag går och sätter i fötterna. Och kroppen är helt slut. Men annars är det bra. Ringde Östra sjukhuset på dagen bara för att de skulle få koll på vad som hänt och höra mig för lite. De sa i alla fall att det med 99,9 % säkerhet var ett gallstensanfall. Och eftersom att det gav sej efter några timmar så är det ingen fara nu. Men om det händer en gång till måste jag in till sjukhus på en gång. Fast förhoppningsvis händer det aldrig mer.! Jag fick veta också att dom som har UC och Chrons har ökad risk att få gallsten. Visste ni det?? Nu vet då jag det i alla fall.. :P

Love K

3 kommentarer:

  1. http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gallbesvar-och-glutenintolerans-celiaki.html

    SvaraRadera
  2. Tråkigt med gallsten =(
    Måste bara fråga, då jag tror du ätit medicinen Imurel?Googlade på den, och din blogg kom fram..
    Tappade du hår/blev tunnhårigare under medicineringen?Varför tålde du den inte?
    Jag har äter Imurel sj förstår du, och börjar tappa mitt hår sen en månad tillbaka, varje dag lossar det jätte mycket.Tål man inte denna medicin då?
    Mvh/C

    SvaraRadera
  3. Hej Charlotte. Som du säkert märkt så är det usel uppdatering här på bloggen. Men nu tänkte jag svara på din fråga! Jag åt inte Imurel nån längre tid. Bara i en månad ungefär. Jag mådde illa och spydde konstant den månaden, så jag fick sluta med medicinen. Så jag vet tyvärr inget om det med håret. Men jag tror väl att det är en biverkning av medicinen? Om jag inte minns fel. Och om det blir för jobbigt så tycker jag att du ska kontakta din läkare och diskutera om det är värt att ta medicinen om du tappar håret av den. Jag hoppas att du blev lite, lite klokare av mitt svar. MVH =)

    SvaraRadera